Ook ODIJmond presteert top tijdens Grand Prix Zandvoort

Gepubliceerd op 20 september 2021

Niet alleen Formule 1-coureur Max Verstappen ging na de door hem gewonnen Grand Prix van Zandvoort tevreden naar huis. ‘Er zijn geen calamiteiten geweest en er waren slechts 7 geluidsklachten tijdens de drie dagen durende Dutch GP. Een prachtig resultaat’, zeggen Gerard Bakkum en Rianne van der Werf van Omgevingsdienst IJmond.

Voordat Verstappen en zijn F1-collega’s begin september naar de Noord-Hollandse kust kwamen, begon Omgevingsdienst IJmond al twee jaar eerder met de voorbereidingen. Zo wilde het circuit de racebaan verbouwen en twee kombochten aanleggen. ‘Circuitpark Zandvoort moet dan vooraf een vergunning aanvragen, die wij vervolgens beoordelen’, vertelt Rianne. ‘Ik kijk dan vooral of het geluid van de werkzaamheden binnen de gestelde normen vallen. Het circuit dient vooraf een akoestisch rapport in. Samen met de vergunningverlener zag ik dat alles in orde was.’
Ook als mensen tegen de afgegeven vergunning bezwaar aantekenen, komt Rianne in actie. ‘Dan beoordeelt onze juridische afdeling of deze bezwaren gegrond zijn. Dat was hierbij niet het geval, waardoor Circuitpark Zandvoort de baan daadwerkelijk mocht aanpassen.’

Mobiliteitsplan

Gerard is eveneens sinds 2019 met de Dutch GP bezig. Zo is de milieuspecialist de afgelopen twee jaar aanwezig geweest bij elk overleg van het Veiligheidsoverleg, waar ook de gemeente Zandvoort, brandweer, politie, GGD, handhaving en verkeer present zijn. ‘Een gigantisch evenement als de Grand Prix vergt veel voorbereiding’, legt Gerard uit. ‘Zo was de mobiliteit, om dagelijks probleemloos 70.000 toeschouwers van en naar Zandvoort te laten reizen, wel een dingetje. Zo werd het autoverkeer naar Zandvoort voor vier dagen afgesloten. We wilden dat het gros van alle Grand Prix-toeschouwers per trein of fiets naar het circuit zouden komen. Om dat mogelijk te kunnen maken, is onder meer de elektriciteitscapaciteit op het spoor tussen Haarlem en Zandvoort sterk verbeterd, waardoor er tijdens het GP-weekend per uur 12 treinen heen én terug konden rijden. Bovendien zijn tienduizenden toeschouwers per fiets vanuit Haarlem naar de kust gekomen en moesten er rondom het circuit honderden grote rekken voor al die fietsen geplaatst worden. Er is vooraf door veel partijen enorm gesleuteld aan dit ambitieuze mobiliteitsplan, maar het heeft perfect gewerkt.’

Elke twee uur overleg

Tijdens de Grand Prix-dagen had Gerard op het circuit vanaf zes uur ’s ochtends elke twee uur overleg of alles wel goed verliep. Was de opslag van de 40.000 liter racebenzine veilig? Werkte de 15 kilometer aan tijdelijk aangelegde riolering goed om al het afvalwater netjes naar de gemeentelijke riolering te pompen? Was het afvalpreventieplan oké? ‘Bovendien checkten we elke dag of de tijdelijke tribunes, die liefst 90 procent van alle toeschouwers herbergden, nog steeds veilig waren. Want als duizenden mensen tegelijk springen en juichen, kan er theoretisch wel iets verschuiven’, weet Gerard.

Amper geluidsklachten

Bij een groot autosportevenement zijn geluidsnormen eveneens belangrijk. Opvallend is dat er over de decibellen van de F1-auto’s geen grieven binnenkwamen. ‘Er is over de drie dagen slechts drie keer geklaagd over racegeluid, twee keer over helikopergeluid en nog twee andersoortige geluidsbezwaren’, weet Rianne. ‘Dat is natuurlijk een fantastisch laag resultaat.’

Gerard: ‘Er was alle racedagen een akoestisch bureau aanwezig. Samen met hen hebben we vooraf bepaald dat de geluidsboxen bij alle tribunes een maximum geluidsniveau van 95 dB(A) zouden krijgen. Dat bleek proefondervindelijk het ideale aantal dB(A) te zijn, waarbij alle toeschouwers wél de speakers en de muziek goed konden horen, maar dat de omgeving er géén last van had.’ Gerard geeft ODIJmond en het team waarmee we dit hebben neergezet met betrekking tot de Dutch GP ‘een zeer ruime 7’. ‘Ik was aangenaam verrast hoe dingen op z’n plek vielen. Op naar volgend jaar.’


Waarvoor kunt u bij ons terecht?