Blog: Henriette geeft het op maar gaat door!

Zie onze website onder het kopje ‘Bedrijven’ , klik ‘warmtepomp’ aan en je kunt de bedrijven selecteren om jou een offerte te sturen. Dit zijn de bedrijven waarvan wij hebben vastgesteld dat het betrouwbare partners zijn. Geef wel aan ook een transitieberekening te verwachten en voilà.” Omdat ik door wilde gaan op de weg naar een gasvrije woning besloot ik niet op het inspectierapport van mijn woning te wachten. Ik belde Duurzaam Bouwloket hoe dit aan te pakken en kreeg bovenstaand advies. Ik vroeg op die manier bij acht bedrijven een offerte aan.

Zoals we allemaal weten was de wereld inmiddels veranderd en dit hebben we gemerkt:

Corona eruit, oorlog in Oekraïne erin met als gevolg almaar stijgende gasprijzen. Daarboven op ook nijpende personeelstekorten en producten met opvallend lange levertijden, als er al geleverd wordt, en prijsstijgingen zoals nog niet eerder gezien. Ondanks deze gekte op de markt verwachtte ik respons op mijn acht aangevraagde offertes, wellicht tegen beter weten in.

Warmtepomp uitzoeken: “Ik gaf het op, voor nu.”

Helaas kwam er geen reactie, afgezien van twee afwijzingen. Ik belde twee installatiebedrijven na om te vragen wat ik kon doen om toch een offerte te krijgen. Te druk, te weinig gekwalificeerd personeel, te weinig deugdelijke warmtepompen, hoorde ik en ik had hier alle begrip voorIk werd uitgenodigd het online aanvraagformulier voor een offerte op hun website in te vullen waarna ik mee zou doen in hun selectieprocedure welke aanvragen te honoreren. Het leek wel een sollicitatie.

De vragen op het aanvraagformulier waren voor mij als niet-techneut onbegrijpelijk, dus heb ik toch maar gewacht op het inspectierapport van Groen Thuis. Helaas bleek dit rapport te algemeen om daarmee de formulieren in te vullen. Mijn vertrouwen in mijzelf om dit avontuur onder de huidige omstandigheden tot een goed einde te brengen daalde. Ik gaf het op, voor nu.

Wel door met verbeteren isolatie

Wel ging ik door met het verbeteren van de isolatie van mijn woning. Hiervoor vroeg ik offertes aan voor een kunststof voordeur (ik wist niet dat er zoveel types voordeur waren) en kunststof kozijnen met HR+++ glas. Twee lokale bedrijven konden mij hierbij van dienst zijn en kwamen langs. Met het eerste bedrijf was er geen klik, en kwam er geen offerte (te druk en de prijzen stijgen te snel om nog een offerte te maken). Met het tweede bedrijf kon ik praten en werd er naar mij geluisterd. Deze offerte zag er prima uit, voor mij. In overleg met hen besloot ik direct de voordeur te vervangen en over een paar jaar pas de kozijnen te vervangen. Ze zagen er nu nog te goed uit en het dubbele glas kon ook nog wel even mee. De enorm gestegen prijzen speelden zeker een rol bij deze keuze. De levertijd van de deur bleek lang: 6 maanden. Het is wat het is. Ik haalde mijn schouders op en begreep waarom het zo lang zou duren.

Voor het eerst bij elkaar met Groen Thuis

Opeens ontving ik in mijn mail een uitnodiging voor een volgende bijeenkomst van de projectgroep, precies op het goede moment voor mij. We mochten dankzij de versoepelde corona-regels elkaar eindelijk in levende lijven ontmoeten. Alleen dat was al een verademing. Aan het eind van de avond was ik een stuk wijzer (en was mijn zelfvertrouwen gelukkig ook weer gestegen). Ik had geleerd dat:

  • Ik niet de enige was met meer vragen dan antwoorden aangaande warmtepompen en alles wat daarmee samenhangt. Veel vragen werden duidelijk besproken die avond.
  • Ik niet de enige was die het niet lukte offertes danwel contact met installateurs te krijgen.
  • Ik niet de enige was die onzeker werd door onvoldoende kennis en mij daardoor niet een gelijkwaardige gesprekspartner voor de installateurs voelde. Het Duurzaam Bouwloket en de Huizendokter boden hier gelukkig ondersteuning bij aan.
  • Ik niet de enige was die zich afvroeg of verder te gaan en hoe nu verder te gaan.
  • Transitieberekeningen niet langer een onderdeel van een offerte waren, maar een aparte dienst waarvoor ook een offerte aangevraagd kan worden. En dat daarbij veel van de klant gevraagd werd als voorbereidende werkzaamheden.
  • De prijzen stegen, heel hard. Van warmtepompen en alles wat daarmee samenhangt.

Het loket bood aan zich meer dan gepland in te zetten om betrouwbare partners te zoeken die tegen redelijke tarieven kunnen en willen leveren.

Zit ik nog op de juiste weg?

Soms is een moment van bezinning tijdens een project noodzakelijk. Zeker wanneer de omstandigheden zoveel veranderen. Wat waren mijn uitgangspunten bij de start van dit project en welke investeringen in geld en tijd zijn nu nodig om mijn doel te behalen. Hoe kijk ik aan tegen de aanbieders en hun aanbod?

Voor mij leidden deze vragen tot het inzicht het afscheid van het gas uit te stellen.

Ik heb veel geleerd van de inspectie van mijn huis. Qua isolatie heb ik toch nog een stap kunnen zetten en ik heb veel kennis opgedaan over het fenomeen warmtepompen. Met grote dank aan de experts van het duurzaamheidsloket.

Ik besluit te wachten op nieuwe ontwikkelingen die beter bij mij(n huis) passen. Ik zal deze op de voet volgen, want je weet maar nooit.