Uw privacy en Omgevingsdienst IJmond
Wij voeren voor gemeenten en Provincie Noord-Holland taken uit op het gebied van de bescherming van de fysieke leefomgeving. Het gaat dan bijvoorbeeld om het verlenen van omgevingsvergunningen of handhaving van bouw- en milieuregelgeving of verstrekken van subsidies.
Bij de uitvoering van deze taken registreren wij persoonsgegevens. Wij gebruiken deze gegevens enkel voor bepaalde doelen en als dat nodig is om (wettelijke) taken uit te voeren of aan wettelijke verplichtingen te voldoen. Het kan voorkomen dat wij deze gegevens uitwisselen met andere overheidsinstanties. Bijvoorbeeld met het openbaar ministerie en politie of de gemeentelijke- en provinciale opdrachtgevers. Voor deze gevallen hebben wij afspraken gemaakt. Er is dan een wettelijke grondslag aanwezig of wij vragen uw toestemming.
Uw rechten
Als betrokkene heeft u een aantal rechten. U kunt hiermee de verwerking van uw persoonsgegevens controleren of beïnvloeden. U kunt deze rechten o.a. vinden in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (verder te noemen AVG) en in Wet Politiegegevens (WPG). Deze zijn te raadplegen via de website van de Autoriteit Persoonsgegevens. Hier kunt u ook een klacht indienen wanneer u van mening bent dat wij uw persoonsgegevens onrechtmatig verwerken.
Rechten vanuit de AVG
- Recht op informatie (artikel 13 en 14 AVG)
- Recht van inzage (artikel 15 AVG)
- Recht op rectificatie (artikel 16 AVG)
- Recht op gegevenswissing / vergetelheid (artikel 17 AVG)
- Recht op beperking van verwerking (artikel 18 AVG)
- Recht op overdraagbaarheid /dataportabiliteit (artikel 20 AVG)
- Recht van bezwaar (artikel 21 AVG)
- Recht niet te worden onderworpen aan geautomatiseerde individuele besluitvorming/profilering (artikel 22 AVG)
Rechten vanuit de WPG
- Informatie aan betrokkene art 24a en 24b
- Recht op inzage art. 25
- Formaliteiten art. 26
- Uitzonderingen art. 27
- Recht op rectificatie en vernietiging van politie gegevens art 28
Vragen
Als u na het lezen van bovenstaande toch nog vragen heeft over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens, neem dan contact met ons op via e-mail van onze functionaris gegevensbescherming fg@odijmond.nl.
Overzicht bewaartermijnen en verwerkingsdoeleinden.
Onderwerpen taken | Verwerkingsdoeleinden | Bewaartermijnen selectietermijn voortvloeiend uit de Archiefwet |
---|---|---|
Advisering omtrent milieu gerelateerde taken | Voldoen aan milieuwetgeving | 10 jaar na afhandeling |
Asbest aangelegenheden | Milieuwetgeving en Wet bescherming Bodem | Bewaren t.b.v. overdracht naar archiefbewaarplaats |
Bodemtaken | Voldoen aan milieuwetgeving en de Wet Bescherming Bodem | Bewaren t.b.v. overdracht naar archiefbewaarplaats (publiceerbare versie openbaar) |
Drank en Horeca | Drank en horeca wet en milieuwetgeving | 10 jaar na vervallen belang |
“Tijdelijke” evenementen | Voldoen aan milieuwetgeving | 3 jaar |
Facturen | Voldoen aan de belasting wetgeving | 7 jaar na afhandeling |
Handhaving en toezicht | Voldoen aan milieuwetgeving | 7 jaar na afhandeling |
Juridische Zaken | Zaken voortvloeiend uit Milieuwetgeving | 10 jaar na afhandeling tenzij jurisprudentie dan bewaren |
Klachten | Voldoen aan milieuwetgeving | 3 jaar na afhandeling van de klacht |
Projecten | Voldoen aan milieuwetgeving | Uitvoering 10 jaar, richtlijnen/ projectplan/ beleid/ e.d. bewaren |
Subsidie verstrekking | Voldoen aan belasting voorschriften | 7 jaar na verlening, 3 jaar na weigering en 3 jaar na intrekking |
Vergunning verlening/ activiteiten besluiten | Voldoen aan milieuwetgeving | Bewaren t.b.v. overdracht naar archiefbewaarplaats |
Taakuitvoering Wet algemeen omgevingsrecht (WABO) | Voldoen aan de WABO | Bewaren (Publiceerbare versie is openbaar) |