Omgevingsdienst IJmond gaat de lucht in
Toezicht van bovenaf, op elke cm van een erf of langs elke centimeter van een gevel. Met de twee drones en drie gecertificeerde piloten kan Omgevingsdienst IJmond (ODIJmond) de lucht in.
Ongeveer twee jaar terug startte een enthousiaste collega met de plannen om drones in te zetten voor milieutoezicht. “Hij heeft een goede start gemaakt, vluchtplannen geschreven en enkele keren de drone kunnen inzetten bij milieucontroles,” zegt Arno Habraken, een van de piloten van ODIJmond. “Ik ben vanuit bouwtoezicht betrokken.”
Moeilijk bereikbare locaties in kaart brengen
Arno Habraken haalde samen met milieutoezichthouder Marc van Bakel in juni 2021 zijn certificaat. Marc: “Het is nog veel vliegoefeningen doen. Er komt veel kijken bij zo’n opleiding: meteorologie, hoe communiceer je met de luchtverkeersleiding. Een drone is een ideale tool om moeilijk bereikbare locaties in kaart te brengen. En je kunt elke centimeter van een erf bekijken.” Dat vindt ook Arno. “Nu worden we door de brandweer gevraagd om van buitenaf, met de lift, te controleren of een gebouw na brand nog veilig toegankelijk is. Met een drone kun je veel dichterbij komen en binnen kijken.”
Hobby meenemen in werk
De accountable manager en nieuwste piloot Dexter Stremmelaar hoeft niet meer te oefenen. In zijn vrije tijd doet hij aan drone racing. “In november 2021 ben ik gestart met de opleiding tot medewerker omgevingsrecht, toezichthouder. Ik kan mijn hobby meenemen in mijn werk, een groot voordeel van mijn werk bij Omgevingsdienst IJmond. Al zit je met deze zakelijke toepassing wel in een ander luchtruim, de theorie was nogal een opgave.” Ook zijn er allerlei regels verbonden aan het zakelijk vliegen met een drone. Het toezien op het volgen van die regels is de taak van de accountable manager. Het gaat om het controleren van de veiligheid van de vluchten, het vluchtplan en het risico assemsent. Ook moet de drone fysiek worden gecontroleerd. Dit doet de zogenaamde safety manager, collega Rick Sinkeldam. Hij checkt de fysieke conditie van de drone. Denk hierbij aan de propellers en accu’s of het materiaal om het stijg- en landgebied af te zetten aanwezig is.
Soepelere wetgeving op komst
Op dit moment is het wachten op de grote verandering in wetgeving. De nu zeer strenge Nederlandse wetgeving wordt vervangen door iets soepelere Europese wetgeving. “Omgevingsdienst NL heeft daarvoor een werkgroep opgezet met andere omgevingsdiensten die drones gaan inzetten. Door samen één nieuwe vergunning te maken. Als dat straks voor elkaar is, kunnen we met één doorlopend protocol werken. Zo hoeven we niet voor elke vlucht een nieuw protocol in te dienen”, aldus Dexter.
In de buurt van Schiphol
We zitten in een bijzonder gebied als het gaat om vliegen met drones, net als andere partijen in de buurt van Schiphol. Als je de kaart via de app GoDrone opent, zie je een grote rode vlek: een zogenaamde control zone (CTR). In de CTR ben je verplicht te vliegen met een very high frequency radiotelefonie set met zendmast zodat je in direct contact staat met de luchtverkeersleiding van Schiphol. Dit is noodzakelijk om calamiteiten te voorkomen. Dexter: “De drone is een mooie toevoeging aan ons werk. Wanneer er een verontreiniging is, kun je dat vanuit de lucht veel sneller in kaart brengen. We kunnen makkelijker op zoek naar illegale bouwplaatsen. Het is een hulpmiddel bij onze projecten tegen ondermijning.”